Fem kjennetegn på at din bedrift kan bli en del av romindustrien.

I november 2023 åpnet Andøya Spaceport i Norge, og ble Europas første og eneste oppskytningshavn for kommersielle satellitter. Med det brakte Andøya Space Norge inn i New Space-æraen. Hva mener vi med New Space? Romindustrien har i mange år vært et lukket kretsløp kun forbeholdt de store statlige aktørene og gigantselskaper, primært fordi romvirksomhet var kostbart og krevde lange prosesser. 

Men fra tidlig 2000 bestemte en del gründere og teknologientusiaster for å demokratisere space ved å senke kostnader og slippe til mindre kommersielle selskaper. Du har kanskje hørt om dem? Space X, Blue Origin, Virgin Galactic, XPRIZE Foundation og Planet Labs pushet agendaen og har ploget vei for New Space - den kommersielle og privatiserte romalderen. 

Utviklingen har skjedd så fort at mange bedrifter i Norge ikke vet at de er aktuelle for romindustrien, eller har innsett at romteknologi kan brukes som en forretningsfordel. Her er fem kjennetegn på din bedrift kan være en potensiell kandidat for Space Inkubator og romindustrien: 

1. Avhengig av store mengder data? 

Er bedriften din avhengig av store mengder data for å analysere og optimere driften? Da kan dere dra nytte av rombaserte dataløsninger. Satellitter tilbyr sanntidsdata for alt fra vær og klima til jordkvalitet og infrastruktur. Selskaper innen jordbruk, energi, transport og miljø vil dermed få muligheten til å gjøre presise og effektive analyser. Ved å bruke satellittdata kan for eksempel landbruksselskaper optimalisere avlinger, mens energiselskaper kan overvåke anlegg i avsidesliggende områder. 

2. Overvåking og drift i avsidesliggende områder 

Dersom bedriften din opererer i områder med begrenset internett- eller telefondekning, kan romteknologi være et viktig hjelpemiddel. Kommunikasjonssatellitter kan sikre stabil kommunikasjon på tvers av store geografiske områder, uavhengig av avstand til landbasert infrastruktur. Eksempler på slike bedrifter er gruveselskaper, maritime operatører og skogbruk, hvor kontinuerlig overvåking og datatilgang kan være avgjørende for effektiv drift. 

3. Fokus på bærekraft og miljøovervåking 

En av de store fordelene med satellitter er deres evne til å overvåke jordens tilstand. Bedrifter med fokus på bærekraftig drift, som for eksempel selskaper innenfor skogbruk, fiske eller byplanlegging, kan dra nytte av satellittdata for å overvåke miljøpåvirkningen av deres aktiviteter. Satellitter kan også hjelpe selskaper med å følge med på endringer i klima, vannnivå og skogdekke, slik at de kan planlegge sine operasjoner på en miljøvennlig måte. 

4. Krav til rask og presis navigasjon 

Transport og logistikkbedrifter kan ha store fordeler av rombasert navigasjonsteknologi. GPS-systemer, som også er romteknologi, har lenge vært en essensiell del av moderne transport, men ny teknologi gir enda større muligheter. Med nye, mer presise satellittsystemer som Galileo får man mer nøyaktig posisjonering, noe som kan redusere drivstoffbruk, forbedre leveringsnøyaktighet og øke effektiviteten i hele leveransekjeden. 

5. Innovasjon og teknologisk nysgjerrighet 

Hvis bedriften din stadig er på jakt etter nye teknologiske løsninger for å øke konkurransekraften, kan romindustrien være en naturlig vei videre. Romforskning har lenge vært en drivkraft for ny teknologiutvikling, og dette omfatter alt fra avanserte sensorer til kunstig intelligens og dataanalyse. Innovasjonsfokuserte bedrifter kan finne spennende partnerskap og forskningsprosjekter i samarbeid med romindustrien, noe som kan gi en unik konkurransefordel. 

Fremdeles usikker? Ikke nøl med å ta kontakt med oss. Vi kjenner romindustrien og kan hjelpe deg å navigere dit din bedrift bør være. 

 

 
Forrige
Forrige

- Storstilt jakt etter bedrifter som vil bli en del av romindustrien i Norge.  

Neste
Neste

Hva lærte vi av Europas mest innovative by?